Peter Knapen, 40 jaar lid

Op de tweede rij op de eerste stoel zit Peter Knapen en speelt daar alt sax. Voor mijn gevoel is dat al zo zolang ik mij kan herinneren.

Toch is dat helemaal zo. Want Peter heeft wel eens wat geswitched binnen de sax groep. Zo ging hij van alt naar tenor en naar sopraan. Maar nu speelt hij al weer sinds hele lange tijd zijn favoriet: de alt sax.

Dit standvastigheid typeert jou. Je bent iemand die jarenlang bij de namen hoorden die maar zeer sporadisch een repetitie misten. Nu zat je niet in de top 3, maar wel in de top 5.

Je hoorde ook vaak bij de namen, die in de tijd dat Peter en Tiny zaalbeheerder waren, halvernachten als laatste naar huis gingen. Ook dat kan en mag gerust bij een goed lidmaatschap van de fanfare horen.

Afgelopen donderdag was je er niet in verband met darten. En dan weet ik van jou, dat dat een keuze is waar je goed over nadenkt. Dinsdag is fanfare, donderdag is darten. En als teamspeler kun je dan op wedstrijddagen je team niet in de steek laten. De afweging ‘een belangrijke repetitie van de fanfare’ of een wedstrijd waarin je nodig bent met darten, omdat het team anders niet compleet is, wordt door jou weloverwogen gemaakt. En zo hoort het ook en dat siert je.

Je hebt ook vaak meegedaan aan de solistenconcoursen van de fanfare en dat met de saxgroep ook wel eens gewonnen (deed het slagwerk toen niet mee?). Maar 1 keer was het zo gezellig dat je bijna overhoop ging toen je heel kwiek het podium op wilde springen. De genuttigde biertjes hadden hun werk gedaan…..

Naast saxofoonspelen heb je ook vele jaren keyboard gespeeld in het combo van de bonte avond. Samen met Ruud of Roy Janssen, vader en zoon Cardinaal, Erwin Houben of Maarten uit Neer, hebben jullie menig artiest muzikaal begeleid. Altijd van de zijkant op een door Ben gemaakt podium dat tegen de oude bühne aan werd gemaakt.

Maar ook bij de percussiegroep heb je ons geregeld uitgeholpen. Als we op concoursen gingen en er achterin niet voldoende fundament was, dan werd Peter Knapen gevraagd. ‘Vroag Peter mer, die speeltj dat waal, dan weite we zeker det det good zitj’. En zo was het ook altijd. Als we je vroegen en je zei ‘ja’ dan konden we daar op alle gebieden van op aan.

Peter, je bent niet iemand die op de voorgrond treedt op in de spotlights wil staan. Maar je bent wel iemand die meedoet met alles. Bij de vele activiteiten die de fanfare organiseert, was je vaak van de partij om jou deel van het werk uit te voeren. Maar ook samen muziek maken, daarna een drankje aan de bar (en dat mag ook een cola zijn in plaats van bier) en op zijn tijd een sigaretje roken met Marco. Ik wil niet zeggen dat je een stille genieter bent, eerder een rustige genieter. Je laat je niet gek maken, je geeft je eerlijke mening, maar altijd op een gepaste wijze en je bent een zeer gewaardeerd lid van de ‘sexy saxen’ en van onze hele fanfare. En ik spreek de hoop en verwachting uit, dat mijn gevoel dat op de tweede rij op de eerste stoel Peter Knapen zit, nog heel lang zo mag blijven!

Peter van harte gefeliciteerd met je 40 jarig oftewel ‘robijnen’ lidmaatschap. En ik heb je buurvrouw Jill bij de fanfare bereid gevonden om jouw de insigne op te spelden. Dat is geen robijn, maar wel een mooie insigne van de bond.