‘Het decor voor The Passion is er al’

Fanfare en koor voeren moderne versie van lijdensweg Jezus op in kerk Leveroy

Bron: Dagblad de Limburger (door Susan Jöris, foto: Franco Gori)

De fanfare en het gemengd koor in Leveroy hebben de handen ineengeslagen. Op 1 april voeren ze gezamenlijk The Passion op. Het aloude lijdensverhaal van Jezus in een moderne jas.

Gekrenkte Argentijnse gelovigen brandden er in de jaren zeventig nog een theater voor plat, maar paasmaandag zijn nummers van de musical Jesus Christ Superstar gewoon in de kerk van Leveroy te horen. Tijden veranderen. En waarom zou je dan als muzikant of zanger niet met de tijd meegaan? Fanfare Concordia en het gemengd koor uit Leveroy voeren paasmaandag in de kerk in het dorp een Passion-concert op. Het lijdensverhaal van Jezus, verteld met muziek. Maar in Leveroy is geen traditionele Matthäus Passion van Bach te horen, maar moderne musicalliedjes afgewisseld met klassieke nummers. „We zijn als fanfare altijd op zoek naar iets eigentijds, we willen altijd vernieuwend bezig zijn”, zegt dirigent Esther Alofs van fanfare Concordia. „We willen klassieke muziek afwisselen met moderne. Om het voor onze leden en het publiek leuk te houden. En vooral ook voor de jeugd.” De fanfare en het koor hebben zich voor de opvoering laten inspireren door het concert The Passion dat de EO vanavond opWitte Donderdag weer uitzendt (20.30 uur, Nederland1). Daarin spelen bekende acteurs en zangers de laatste uren van Jezus na. In Leveroy is een speciale groep van de fanfare en het koor aan de slag gegaan om de muziek voor hun eigen The Passion uit te zoeken. „We spelen niet alleen nummers uit musical als Jesus Christ Superstar, maar ook klassieke stukken van bijvoorbeeld Camille Saint Saëns. Die zijn wat zwaarder”, zegt Marieke Klauwers van fanfare Concordia. „Heel bijzonder is dat ook een organist stukken met ons meespeelt. Dat is echt uniek voor een fanfare. Er zijn stukken bij die alleen door het koor gezongen worden, of alleen door de fanfare gespeeld. Andere nummers doen we samen.”

Het koor en de fanfare zijn vlak na de kerst begonnen met repeteren. Een hele klus, zegt Alofs. „We hadden veel nieuwe stukken in te studeren. Het was echt een uitdaging. Maar toen het eenmaal begon te lopen, begon iedereen het leuk te vinden.” Dat beaamt Klauwers. „Nu we hier in de kerk aan het repeteren zijn, heb je echt zoiets van ‘wow’. Dit is echt heel mooi. Een hele andere setting, andere akoestiek. En het decor hebben we hier al.” Nu er zo ontzettend veel tijd is ingestoken, is het dan niet jammer dat de uitvoering slechts eenmalig is? Alofs denkt even na over het antwoord. „Tja, dat zullen we tijdens de opvoering vast wel denken. Maar ik treed liever een keer voor een bomvolle kerk op, dan twee keer voor een half lege.”

De opvoering van The Passion is maandag (tweede Paasdag) om 15.00 uur in de kerk van Leveroy. Entree is gratis.