Hans Verlaek, 40 jaar lid

21 | 04 | 14

Het gaat vanavond om Hans, maar ik wil toch even zeggen dat de hele familie Verlaek natuurlijk heel erg nauw betrokken is bij de fanfare. Hans en Amber in het korps en Alida (vroeger in het korps) en nu voornamelijk om haar grote hobby fotograferen uit te oefenen. Vele mooie foto’s waar we over beschikken en die op de site staan, zijn door Alida gemaakt. Geweldig dat jullie hele gezin zo begaan is met onze fanfare.

Hans, na het WMC heb je van de percussiegroep een bijnaam gekregen: koning Hans. Een bijnaam die in een melige bui van de percussiegroep is ontstaan. Maar het feit dat die bijnaam gebruikt blijft worden en ook afgelopen zaterdag in de groepsapp van de percussiegroep weer voorbij kwam, spreekt boekdelen. Eigenlijk zit er een veel diepere betekenis achter die bijnaam. Want oorspronkelijk werd een koning vaak gekozen en werd deze titel gegeven aan de hoogste gezagsdrager binnen bepaalde stammen. Niet voor niets dus, dat de percussiegroep-stam jou deze titel heeft gegeven.

Hans, op basis van je geslacht kun je volgens mij geen lid worden van het dameskoor (hoewel je er ook wel eens meespeelt als dat nodig is), maar verder is er geen muziekvereniging in ons dorp waar jij niet bij bent geweest of een bijdrage aan hebt geleverd. Muziek is jouw ding, jouw passie en jouw hobby waar het overgrote deel van je vrije tijd in gaat zitten.

Je verzorgde de opleiding in ons dorp en hebt talloze kids de basisbeginselen van het slagwerk bijgebracht, je tromde bij de schutterij, bent slagwerker bij de fanfare, bij de percussiegroep en bij Forever Young waar je nog steeds met jouw didactische kwaliteiten de jeugd onder je hoede neemt. Als er iets met slagwerk is in Leveroy, is Hans Verlaek van de partij. Ik durf dan ook wel te stellen dat Hans Verlaek synoniem staat voor ‘slagwerk in Leveroy’.

We hebben je bij de percussiegroep wegens drukte een tijdje moeten missen. En toen we in 2011 Nederlands kampioen werden in Berlicum was jij er niet bij. Maar je was ontroerd door het optreden en kon het voor jezelf niet verkroppen dat je geen deel meer uitmaakte van deze groep. En wij waren ontzettend blij dat we weer van de kwaliteiten en ervaring van Koning Hans gebruik konden maken.

Maar niet alleen van je slagwerkkwaliteiten, want ook op menselijk vlak ben je een geweldig persoon. Altijd positief, altijd in voor een dolletje. Zeker ook op woensdag, na de percussiegroep aan de bar. We hebben er vaak met buikpijn van het lachen gezeten als iedereen weer eens op dreef was met ‘sjaele en sjeijve wazel’. En ook daar voel je je als een vis in het water.

Hans ik wil je heel hartelijk feliciteren met dit 40 jarig jubileum en danken voor de vele mooie momenten die we samen op slagwerkgebied hebben meegemaakt, zowel bij de fanfare als bij de percussiegroep. En ik hoop dat we nog heel lang nog heel veel van die mooie momenten samen gaan meemaken.

En dan zou ik aan Alida willen vragen om je de insigne op te spelden.

Ga terug