Afscheidsconcert dirigent Roy Janssen van Percussiegroep Fanfare Concordia

Op zondag 9 oktober 2022 zal dirigent Roy Janssen afscheid nemen als dirigent van de Percussiegroep van Fanfare Concordia uit Leveroy. Dit doet hij tijdens het theaterconcert ‘Percussion beyond borders’ dat de percussiegroep voor de tweede keer verzorgt. Het concert vindt plaats op zondag 9 oktober om 15.00 uur in DOK6 in Panningen. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.dok6.eu en kosten 15 euro voor volwassenen 7,50 voor kinderen tot en met 12 jaar. En dat is inclusief garderobe en een flesje theaterwater.

Dirigent Roy Janssen stond ruim 28 jaar als muzikaal leider voor de Leveroyse percussiegroep en behaalde vele successen. Onder leiding van Roy werd deelgenomen aan concoursen en telkens promoveert de drumband. Inmiddels speelt de slagwerkgroep al vele jaren onafgebroken in de hoogste divisie en zijn er vele successen behaald tijdens bondsconcoursen, Limburgse en Nederlandse kampioenschappen en het WMC, waarbij telkens het predikaat ‘lof der jury’ is behaald.

Stokje doorgeven
Roy geeft aan dat het tijd is om het dirigeerstokje door te geven: “Het is heel bijzonder om voor de percussiegroep in mijn eigen dorp te staan. We zijn een hechte vriendengroep, waarbij we heel veel plezier hebben aan het samen muziek maken, maar als er gepresteerd moet worden, dan staan we er altijd. Als dirigent heb ik met de percussiegroep alles meegemaakt en onvergetelijke momenten meegemaakt. Het voelt nu dat het tijd is om deze stap te maken. Maar ik ga de groep niet verlaten, want ik ga aan de andere kant van de bok staan en blijf trommen met de percussiegroep.”

Vice-wereldkampioen
Absoluut hoogtepunt van de drumband was de deelname aan het Wereld Muziek Concours in de World Division op vrijdag 12 juli 2013 in Kerkrade. In het Parkstad Limburg Theater zat het publiek bijna een uur lang op het puntje van de stoel. En er werd genoten van een zeer hoogstaand en gevarieerd slagwerkconcert dat zelfs kon rekenen op applaus van de jury! Het optreden werd beloond met 93 punten en lof der jury. En op dat moment was dit de hoogste score ooit in de World Division op het WMC. Twee weken later bleek het optreden net niet genoeg voor de wereldtitel, maar het is met veel trots dat de drumband van Fanfare Concordia onder leiding van Roy Janssen zich jarenlang ‘vice-wereldkampioen’ mag noemen. In 2019 deden de slagwerkers onder leiding van Roy mee aan het Open Nederlands Slagwerk Kampioenschap (ONSK) in Barneveld Met het prachtige, maar zeer lastige werk Equilibirum van Etienne Houben behaalden de slagwerkers tijdens het ONSK op zaterdag 13 april 2019 wederom het predikaat lof der jury en het Nederlands Kampioenschap in de hoogste divisie.

Voorzitter Erwin Pellemans geeft aan dat Roy een uitermate groot stempel heeft gedrukt op de succes van de groep. “Als je in eigen dorp dirigent bent, dan moet je heel goed de balans weten te vinden tussen plezier en presteren. Je kent elkaar door en door, trekt als kameraden met elkaar op, maar op de momenten dat het ertoe doet, moet je wel weer boven de groep staan. Dat heeft Roy jarenlang meer dan uitstekend gedaan. Wij kunnen dan ook alleen maar respect hebben voor deze keuze en gunnen hem een geweldig theaterconcert als afscheid in DOK6.”De voorzitter ziet ook een voordeel in Roy zijn afscheid: “omdat hij blijf trommen bij de percussiegroep, hebben we er weer een uistekende slagwerker bij. Dat biedt straks ook mogelijkheden bij het inpassen van nieuwe jeugdleden die van onze jeugddrumband de Beat Boys de overstap maken naar de percussiegroep.”

Eigen stempel
De percussiegroep van Fanfare Concordia heeft onder leiding van Roy altijd haar eigen koers gevaren. De keuze van werken werd altijd in overleg met de slagwerkers genomen. Er werd naar muziek geluisterd en prachtige werken werden speciaal voor de percussiegroep geschreven en gearrangeerd. Dat dat vaak een schot in de roos was, bleek wel uit het feit dat deze werken vervolgens ook regelmatig door andere slagwerkensembles zijn uitgevoerd.

Tweede theaterconcert
In het tweede theaterconcert ‘Percussion beyond borders’ schotelen de slagwerkers het publiek een zeer gevarieerd programma voor. Natuurlijk boordevol slagwerk, maar ook met nieuwe verbindingen, onverwachte samenwerkingen en uniek cross-overs. De slagwerkers gaan de grenzen van percussie over door composities te spelen met basgitaar, elektrische gitaar, toetsen, maar ook met koperkwintet Brass Experience én een werk met panfluit. Kortom, een niet te missen concert voor iedere (slagwerk)muziekliefhebber. De kaarten zijn te bestellen op de site van DOK6, (www.dok6.eu) en dan even zoeken op ‘percussiegroep Leveroy of op de datum van 9 oktober. Plaatsen zijn zelf te selecteren. Dus hoe eerder u bestelt, hoe mooier u zit en ziet!

Percussion beyond borders….
Zondag 9 oktober 2022, 15.00 uur