Agenda

Hieronder vind je alle activiteiten van de fanfare, percussiegroep en Forever Young (met uitzondering van de reguliere repetities). Wijzigingen voorbehoud.

15-11-2019 | 20:00 - 22:00uur

Film: Deportatie in het zicht van de bevrijding

Op 15 november is het precies 75 jaar geleden dat Leveroy werd bevrijd. Een dag die we in ons dorp niet zomaar voorbij mogen laten gaan, maar waar we bij stil moeten staan. Eerder vertoonde Fanfare Concordia al met groot succes de filmdocumentaire ' Grensgeval' van Peter Crins in zijn eigen dorp Leveroy in het bijzijn van Gouverneur Theo Bovens. Die samenwerking wordt verder voortgezet met het Bevrijdingsconcert op zaterdag 2 november waarbij de fanfare live muziek speelt onder beelden uit de film 'Leveroy 1940-1945' van Peter Crins en Peter Hermans. En op deze gedenkwaardige 15e november 2019 krijgt dat een vervolg met de filmdocumentaire 'Deportatie in het zicht van de bevrijding' van Peter Crins en Peter Hermans. Deze film wordt voorafgegaan door twee korte films:

Weert weliswaar bevrijd: De bevrijding van Weert terwijl Leveroy nog 6 weken frontgebied bleef. Deze documentaire gaat over Weert en Leveroy in die periode.

Truthahn: De luchtoorlog boven onze regio. Twee korte films van beide 15 minuten om enkele aspecten van WO II te belichten.

Deportatie in het zicht van bevrijding

proloog: In de herfst van 1944 wordt Midden- en Noord-Limburg voor vele weken frontgebied. Met uniek beeldmateriaal wordt verteld in welke situatie men hier dan verzeild is geraakt. De proloog schetst de oorzaak van de deporaties die plaatsvinden en de voortgang van de bevrijding van West-Europa tot in Limburg. De terugkeer van de gedeporteerde dwangarbeiders uit Duitsland vormt de afsluiting.

Deportatie in het zicht van de bevrijding belicht vijf verschillende mensen die hun persoonlijke verhalen vertellen over de deportaties en de bevrijding. Deze spelen zich af op de westelijke Maasoever tussen Venray en Wessem en vervolgens in Nazi-Duitsland. Decennialang heeft deze generatie verteld over de oorlog en het blijkt dan bijna altijd over de frontperiode met zijn gevolgen te gaan. Vele beproevingen ondervonden diegenen over wier hoofden het strijdgewoel heen raasde. Dat dit nog altijd emoties oproept wordt in 'Deportatie in het zicht van de bevrijding' duidelijk. Tegengestelde karakters en ervaringen staan naast elkaar en dat geeft het verhaal spanning en maakt het representatief voor het hele gebied. Mede door deze invalshoek is dit een authentiek document geworden.

Kaarten kosten 10 euro per stuk en zijn te reserveren via: filmdeportatie@gmail.com

Alvast noteren: op dinsdag 5 mei 2020 gaat in de H. Barbarakerk in Leveroy om 20.00 uur de nieuwe film van Peter Crins in première over Leveroy in de Tweede Wereldoorlog met als titel: Aber der Kirche passiert nichts...

Daarna wordt deze film van woensdag 6 tot en met zondag 10 mei vertoond in zaal Pestoeërskoel in Leveroy. Hou de website van de fanfare in de gaten voor meer informatie. Wilt u op de hoogte gehouden worden, stuur dan een email naar: derkirche@gmail.com