Percussiegroep Fanfare Concordia Leveroy

Vanuit de wens om de fanfare te begeleiden op straat is de drumband van fanfare Concordia ontstaan. Oorspronkelijk als damesdrumband, maar de slagwerkgroep heeft een aardige metamorfose ondergaan in de afgelopen decennia, zowel in bezetting als repertoire. Waar vroeger vooral marsen werden gespeeld, is het arsenaal aan slagwerk momenteel veel uitgebreider.

Nadat Hans Beurskens de drumband enige jaren onder zijn hoede heeft gehad, kwam de leiding in Leveroyse handen. Met instructeur Hans Verlaek werd de weg ingeslagen van 'een traditionele drumband voor op straat' naar een moderne slagwerkgroep. Allerhande instrumenten kwamen erbij, zoals effectinstrumenten als claves en maracas, maar ook tom toms, bongo's en conga's deden hun intrede. De drumband ging deelnemen aan concoursen en klom gestaag op naar de derde divisie.

Inmiddels staat de drumband alweer vele jaren onder leiding van Roy Janssen, ook uit Leveroy. Onder zijn leiding heeft de drumband zich verder gevormd tot het percussie-ensemble van vandaag de dag. Wederom kwamen er de afgelopen jaren diverse instrumenten bij, waarvan de opvallendste de melodische instrumenten zijn zoals de marimba’s, xylofoon, vibrafoon, pauken en buisklokken. Samen met het grote aantal ongestemde slagwerkinstrumenten worden daarmee grote concert slagwerkstukken door de drumband gespeeld.

Ook onder leiding van Roy Janssen wordt deelgenomen aan concoursen en telkens promoveert de drumband. De afgelopen jaren zijn er vele successen behaald tijdens de bondsconcoursen en limburgse kampioenschappen van 2002, 2006 en 2010 waarbij telkens het predikaat ‘lof der jury’ is behaald. Op 5 februari 2011 werd het Nederlands Kampioenschap in de eredivisie behaald van de NFKM in Berlicum met 94 punten en eveneens het predikaat ‘lof der jury’.

Vice-wereldkampioen

Absoluut hoogtepunt van de drumband was de deelname aan het Wereld Muziek Concours in de World Division op vrijdag 12 juli in Kerkrade. In het Parkstad Limburg Theater zat het publiek bijna een uur lang op het puntje van de stoel. En er werd genoten van een zeer hoogstaand en gevarieerd slagwerkconcert dat zelfs kon rekenen op applaus van de jury! Het optreden werd beloond met 93 punten en lof der jury. En op dat moment was dit de hoogste score ooit in de World Division op het WMC. Twee weken later bleek het optreden net niet genoeg voor de wereldtitel, maar het is met veel trots dat de drumband van Fanfare Concordia onder leiding van Roy Janssen zich vice-wereldkampioen mag noemen.

Tijd voor een nieuwe uitdaging

Na vele concoursen en Limburgse Kampioenschappen, allemaal in de hoogste afdeling en allemaal met lof der jury, was het voor de leden van de percussiegroep tijd voor een nieuwe uitdaging. Een theaterconcert. Met toetsen, gitaar, panfluit, beatboxer en blazers, werd een heus theaterspektakel in elkaar getimmerd dat in DOK6 in Panningen werd uitgevoerd. De foto's geven een prachtige indruk van dit geweldige concert dat door de groep zelf is opgezet en uitgevoerd.

Toch besloot ook de percussiegroep om ook weer eens voor de prijzen mee te doen en toen kwam het Open Nederlands Slagwerk Kampioenschap in Barneveld om de hoek kijken. Met het prachtige, maar zeer lastige werk Equilibirum van Etienne Houben behaalden de slagwerkers tijdens het ONSK op zaterdag 13 april 2019 wederom het predikaat lof der jury en het Nederlands Kampioenschap in de hoogste divisie.